Vakanties

Film in HD-kwaliteit met hoogtepunten
115 foto's van groen en vulkanisch Costa Rica

Costa Rica, December 2009
Met Sacha twee weken rondrijden in groen Costa Rica oftwel 'pura vida' zoals de Costaricanen het zelf noemen. Prachtige groene natuur met veel vulkanische activiteit en mooie stranden. Op elke lokatie zijn we steeds 2 nachten geweest om een volle dag te kunnen genieten van de omgeving en tijd te hebben om onderweg ook bezienswaardigheden te bezoeken.

San José, Hotel Occidental Torremolinos
Goed hotel om te overnachten maar we hebben de dag in San José geschrapt omdat we al hadden gehoord dat de stad niet heel bijzonder is. De volgende dag dus meteen op pad naar Tortuguero via het mooie Braulio Carrillo National Park regenwoud.

Tortuguero, Mawamba Lodge
Via een hobbelige busreis, bezoek aan een Del Monte bananenplantage en een lange boottocht gaan we naar Tortuguero wat alleen via water te bereiken is. Erg mooie lokatie op een smalle landstrook tussen zoet water en de Caribische Zee. Op het terrein van de Lodge zien we vele van deze Roodoogboomkikkers. We hebben veel dieren gezien tijdens enkele boottochten en een wandeling door het regenwoud. Twee ochtenden waren we om 5.00u op het strand in de hoop pas uitgekomen schildpadjes naar de zee te zien rennen. Er waren wel veel lege nesten maar helaas geen schildpadjes gezien.

Boca Tapa, Laguna del Lagarto Eco Lodge
Na dezelfde boottocht terug en na oppikken van onze huurauto rijden we naar Boca Tapade dichtbij de grens met Nicaragua. De laatste 40 km doen we echter ook 4 uur over doordat de weg zeer slecht begaanbaar was. maar het was de moeite waard, wat een prachtge lodge en lokatie midden in het regenwoud. De twee ochtenden ontbijten we samen met Toekans en andere exotische vogels, erg bijzonder. De eigenaar neemt ons gratis mee op een tour door het regenwoud en hij ziet kikkers die wij nog niet gezien hadden al sprongen ze op onze neus. De Lodge beschikt ook over kano's die we ook gratis kunnen gebruiken.

Arenal, Paraiso Resort
We hebben geluk, de aktieve vulkaan van Arenal is al van ver te zien. 80% van de toeristen krijgt de vulkaan niet te zien vanwege bewolking. Diezelfde dag gaan we nog naar de Hanging Bridges, acht hangbruggen door het regenwoud gespannen. In de schemering staan we dan op de juiste plek om een klein beetje lava uit de vulkaan te zien komen. De hot springs van het resort, 8 stuks en van boven naar beneden steeds een stukje minder warm, bezoeken we 's avonds. Erg lekker met in de onderste een bar. De volgende dag is het weer wat minder en winkelen we wat. Als we dan later gaan eten in Fortuna worden we getrakeerd op een lokaal feest waar de bevolking hun paardrijkunsten vertonen.

Rincon de la Vieja, Eco Lodge
Op weg naar deze lodge gaan we langs de hot springs van Hornillas. Mooie rustige plek waar je elkaar lekker in kan smeren met modder. De Eco Lodge ligt ook erg mooi aan de voet van de vulkaan maar het is te ver lopen naar boven om de vulkaan van binnen te zien. Daarom gaan we een dagje paardrijden naar wederom hot springs maar dit keer natuurlijk en dus midden in de natuur. De kamer is erg eenvoudig maar de tuin en omgeving is mooi.

Monteverde, Fonda Vela
De volgende dag gaan we op weg naar Monteverde maar rijden langs Playa del Coco aan de Stille Zuidzee. Mooi plekje maar wel toeristisch. We hebben een goede keuze gemaakt om één strandlokatie te schrappen en alleen op het eind bij te komen aan het strand. We rijden ook nog een prachtige waterval en we nemen een kijkje bij het Puma Rescue Center wat inmiddels veel meer heeft opgevangen dan alleen Puma's. Daarna tijden we alleen nog maar omhoog naar het 'cloud forest' van Monteverde, één van de hoogste gelegen regenwouden ter wereld. Het regenwoud zelf is prachtig met allerlei bijzondere begroeiing maar er zijn zeer weinig dieren te zien. Die komen tevoorschijn als het donker is. Hotel Fonda Vela is erg mooi gelegen en we hebben een kamer met uitzicht over het regenwoud. Het eten was er ook erg goed en spotgoedkoop. We bezoeken ook nog de Don Juan koffieplantage om te kijken waar onze koffie vandaan komt. De koffieplant is bij wet vastgesteld in Costa Rica en dat is de Arabica.

Manual Antonio, Hotel Karahé
Op weg naar Manual Antonio aan de Stille Zuidzee komen we over een brug bekend om de vele (grote) krokodillen die eronder in de rivier liggen. Hotel Karahé ligt in een rustig deel van Manuel Antonio direct aan een prachtig strand. Na 13 dagen rondreizen was het daar lekker uitrusten. Maar ook hier is een uniek direct aan zee gelegen woud met veel dieren dus dat bezoeken we de volgende dag. Wat we 's morgens met de gids niet zien komen we gelukkig 's middags zel wel tegen: een grote groep Brulapen. Daarna gaan we met een trimaran de zee op om dolfijnen te zoeken en daarna te snorkelen. Helaas geen dolfijnen gezien maar het snorkelen was erg mooi.